
We zaten laatst met z’n allen op de grond van Roos haar kamer. De vloer bezaaid met kleding, een oude radio aan, zo eentje waar je de antenne nog moet uittrekken. Iemand trok een spijkerrokje uit een tas en zei: “Deze was van m’n moeder.” Niemand lachte. We vonden het vet.
Er is iets aan die 90s vibe dat voelt alsof we thuiskomen op een plek waar we nooit echt zijn geweest. Misschien komt het door de camcorder-video’s op TikTok. Of doordat we snakken naar iets echts, iets met rafels en imperfectie. Geen AI gezichten, geen hyperstrakke feed. Gewoon jij, je hoodie, een zondagmiddag en een playlist uit 2001.
90s fashion is terug – en voelt als thuiskomen
Het begon met die baggy jeans. Daarna kwamen de kleine zonnebrillen, cropped tops, low-rise broeken (waar we nog steeds mixed feelings over hebben) en scrunchies in alle kleuren. Maar het is niet dat we zomaar een trend volgen. We pakken gewoon wat klopt. En dat is vaak: oversized, een beetje rommelig, maar precies goed.
Tweedehands en vintage is geen stijl, het is een mindset
We struinen kringlopen af alsof het festivals zijn. Vinden een jas met gaten op de perfecte plek. Scrollen Vinted zoals anderen Instagram doen. Die ene Levi’s met scheuren op de knie? Liefde op het eerste gezicht. Tweedehands shoppen is niet goedkoop of hip, het is persoonlijk. Alsof je iets adopteert in plaats van koopt.
Beste Y2K en 90s finds: ASOS, Bershka en Stradivarius
Tuurlijk kopen we ook nieuw, maar met gevoel. De wide-leg jeans van ASOS? Pure 2003 energy. Bershka’s tanktops? Perfect onder een thrifted blazer. En Stradivarius scoort altijd met dat ene item dat je zelf nooit zou bedenken maar wél elke week draagt. Mix het met vintage en het voelt als jezelf. Niet gekopieerd.
Dit is geen trend. Dit zijn wij.
Wat het zo sterk maakt? Het hoeft niet kloppend. Niet mooi, niet netjes. Het mag rommelig en onverwacht. Het is een mood, een verhaal, een herinnering aan een tijd die we zelf vormgeven met restjes van vroeger.
We dragen geen kleding.
We dragen gevoel.
