Nederlandse Jongeren starten steeds vaker een bedrijf. Volgens de data van de Kamer van Koophandel zijn er nu maar liefst 2.273 ondernemers jonger dan 18 jaar. Dit aantal groeit snel. Onder jongeren is het vooral populair om online bedrijven op te starten. Met platformen als Instagram en YouTube worden merkjes opgestart en online producten verkocht.
Jeroen van Gessel is één van deze jonge ondernemers. Hij is slechts 17 jaar en is bezig met het opbouwen van een wereldwijd merk. Zijn merk heet Osare en hij verkoopt op zijn webshop posters wereldwijd.
Het merk van de jonge ondernemer is bekend geworden na een samenwerking met de beroemde artiest Chris Brown. Zijn bestellingen komen vanuit alle uithoeken van de wereld. ‘Gelukkig kunnen we wereldwijd verzenden, zo kunnen we bijvoorbeeld ook onze klanten in India en de Verenigde Staten bereiken’.
Wat uniek is aan zijn merk is dat je advies kan vragen over welke poster er leuk staat in jouw interieurstijl. Een interieurstyliste zal hier dan gratis advies op geven, zo weet je zeker welke poster er leuk staat in jouw huis.
Advies voor jonge ondernemers
Hij heeft ook wat 3 adviespunten voor andere jonge ondernemers die willen starten of al bezig zijn met een eigen bedrijf.
- Een jonge ondernemer zijn is hard werk
‘Een eigen bedrijf is hard werk, je moet er namelijk wel echt de tijd voor nemen. Als je begint is het makkelijk om de hoeveelheid werk te onderschatten, dit heb ik ook gedaan. Hier ben ik echter snel van terug gekomen en ik ben zelf rond de 40 uur per week aan het werk. Ik doe dit naast school (6vwo) en dat maakt het soms lastig om alles goed te plannen. Gelukkig kan ik het hele weekend gebruiken om te werken en dit doe ik dus ook. Een 15 uur werkdag in het weekend is voor mij geen uitzondering. Mijn tip is dus om het werk niet te onderschatten, je zal veel tijd moeten investeren in je bedrijf als je wil dat het succesvol wordt.’
- Differentieer jezelf als jonge ondernemer door unieke USP’s
‘Een USP is een unique selling point, ofwel een voordeel dat jouw bedrijf biedt dat concurrenten niet bieden. Het is enorm belangrijk om een unieke USP te hebben. Ben jij bijvoorbeeld van plan het zoveelste kledingmerk op te zetten, vraag je daarvoor dan eerst heel lang af wat jouw merk uniek maakt. Heb je hierop niet een duidelijk antwoord? Ga dan hiermee aan de slag. Kijk naar jouw concurrenten en vraag jezelf af, hoe is ons product beter? Dit kan zijn in waar het product is gemaakt of waarvan het product is gemaakt. Let op Gratis verzending of 20% korting is geen USP, dit is een actie. Dit is niet uniek voor jouw merk, elk ander merk kan dat ook aanbieden.’
- Vind de juiste doelgroep en maak jezelf zichtbaar voor deze doelgroep
‘Adverteren zonder de juiste doelgroep is gelijk aan het weggooien van geld, dit wil ja natuurlijk niet. Zeker als jonge ondernemer kan dit je duur komen te staan, want wij hebben vaak een kleiner startbudget dan volwassenen die starten. Je moet zuinig omgaan met de financiële middelen die je hebt. Dit doe je door je budget uit te geven aan de juiste dingen. Als een startend merk zal veel van je budget uitgaan naar het marketen van jouw bedrijf. Voordat je echter start met het kopen van advertenties is het heel belangrijk om te weten wie je klanten zijn. Waar zijn jouw klanten in geïnteresseerd? Welke leeftijd zijn jouw klanten? Schrijf zoveel mogelijk van wat je weet van jouw klanten op.’
‘Mijn klanten zijn voornamelijk vrouwen in de leeftijdsgroep 25-55, geïnteresseerd in wonen, mijn klant heeft vaak ook kinderen, mijn klanten lezen veel Woonmagazines, zoals vtwonen of eigen huis en interieur, is actief op Instagram en volgt interieuraccounts van bloggers en interieurstylistes. Mijn klanten zoeken naar leuke creatieve projecten op Google en Pinterest.
Hier kan ik dus op inspelen, door het merk zichtbaar te maken op plekken waar mijn klanten komen. Wij zoeken zo dus alleen naar samenwerkingen met influencers, blogs en media die onze doelgroep aanspreken.
Als je als jonge ondernemer geen idee hebt wat jouw doelgroep doet, is het handig om 5 personen die geïnteresseerd zijn in jouw product een paar vragen te stellen. Welke social media platformen gebruik je? Welke magazines lees je? Welke programma’s kijk je? Zo heb je al een beter idee waarin jouw doelgroep is geïnteresseerd.
Ben jij zelf een jonge ondernemer en heb je nog wat vragen voor mij? Zoek mij dan op in facebook en stel je vragen via Messenger, dan kan ik je makkelijk verder helpen.